Zo ver mogelijk fietsen, en dat in 24 uur. In september
2019 bij het bedenken van mijn sponsortocht naar Tarifa had ik deze actie al in
mijn hoofd zitten. Ten eerste als uitdaging voor mezelf, ten tweede om geld op
te halen voor onderzoek naar MS en ten derde om reclame te maken voor mijn
sponsortocht op 5 september. Ik kon toen niet bedenken dat alle drie zo’n een
groot succes zouden worden!
Twee weken voordat ik zou vertrekken op zaterdag 30 mei,
Wereld MS dag, bekeek ik het weerbericht meerdere keren per dag. Niet dat er in
deze tijd van het jaar iets te zeggen valt over de windrichting, maar dat het
droog zou zijn daar had ik wel vertrouwen in. Dat was het namelijk al twee
maanden aan een stuk.
Naarmate de dagen tot de fietstocht vorderen leek het er
steeds meer op dat ik met tegenwind zou vertrekken. Heel even stond er een paar
dagen dat er een westenwind werd voorspeld (ideaal!) maar dat veranderde al
snel naar oost en noord. Verre van ideaal, zeker omdat de grens met België
gesloten zou zijn. En met tegenwind fiets je nu eenmaal minder ver, en zou er
dus ook minder geld opgehaald worden.
De donaties begonnen inmiddels aardig op te lopen. Er
kwamen een mooi aantal vaste bedragen binnen, en ook de eerste 10 cent per
kilometer donaties kon ik op de lijst bijschrijven.
Een paar dagen van te voren stond de windrichting wel
vast, het zou oosten wind worden. Naar het westen fietsen lukt vanuit Veere
niet (een waterfiets zag ik niet zitten) en naar het zuiden kon ik niet vanwege
de dichte grens met België. Zo bleven er twee opties open, naar het noorden of
naar het oosten. Ik koos voor de laatste optie. Omdat ik op die manier ook weer
de wind vol in de rug zou hebben.
Na een persbericht te hebben verstuurd naar 23 regionale en landelijke media mocht ik op donderdagochtend mijn verhaal doen bij Omroep Zeeland. Erg leuk om eens op de radio te komen, maar wel even gek als je ’s ochtends aan het ontbijt zit en je hoort jezelf praten. Het interview ging goed vond ik, en ik kreeg meteen enkele berichten van mensen die het gehoord hadden.
Na een persbericht te hebben verstuurd naar 23 regionale en landelijke media mocht ik op donderdagochtend mijn verhaal doen bij Omroep Zeeland. Erg leuk om eens op de radio te komen, maar wel even gek als je ’s ochtends aan het ontbijt zit en je hoort jezelf praten. Het interview ging goed vond ik, en ik kreeg meteen enkele berichten van mensen die het gehoord hadden.
Ook in de PZC (Provinciale Zeeuwse Courant) stond een
heel artikel met als pakkende kop: ‘Fietshater Martijn trapt 24 uren door’ Ik
moest erg lachen bij het lezen van de titel, maar het was een leuk geschreven
stuk en een goede foto waar ik ook veel reacties op kreeg! De donaties begonnen
behoorlijk op te lopen, ik had een mooie route uitgestippeld en hoefde nog maar
één dag te werken voordat het grote avontuur zou gaan beginnen.
Op vrijdag werkte ik lekker en na de borrel (voor mij een ijsthee) wensten mijn collega’s me succes. Bij de supermarkt kocht ik alle dingen die ik nodig dacht te hebben voor onderweg en ’s avonds aten we pasta. Veel pasta. Na een goede nachtrust werd ik op zaterdagmorgen toch met wat gezonde spanning wakker. 30 mei, vandaag was de dag dat ik 24 uur zou gaan fietsen!
De gehele ochtend en middag zat ik helemaal in mijn eigen wereld. De fiets moest klaar gemaakt worden (banden checken, ketting schoonmaken) de koude pasta salade moest gekookt worden, de route op de navigatie gezet worden, en ondertussen kwamen er nog steeds donaties binnen. René van de PZC belde me, om te vragen of ze bij mijn vertrek mochten zijn. Natuurlijk mocht dat! Maar dan wilde ik wel voor het stadhuis van Veere vertrekken, waar ik dat op 5 september ook ga doen.
Op vrijdag werkte ik lekker en na de borrel (voor mij een ijsthee) wensten mijn collega’s me succes. Bij de supermarkt kocht ik alle dingen die ik nodig dacht te hebben voor onderweg en ’s avonds aten we pasta. Veel pasta. Na een goede nachtrust werd ik op zaterdagmorgen toch met wat gezonde spanning wakker. 30 mei, vandaag was de dag dat ik 24 uur zou gaan fietsen!
De gehele ochtend en middag zat ik helemaal in mijn eigen wereld. De fiets moest klaar gemaakt worden (banden checken, ketting schoonmaken) de koude pasta salade moest gekookt worden, de route op de navigatie gezet worden, en ondertussen kwamen er nog steeds donaties binnen. René van de PZC belde me, om te vragen of ze bij mijn vertrek mochten zijn. Natuurlijk mocht dat! Maar dan wilde ik wel voor het stadhuis van Veere vertrekken, waar ik dat op 5 september ook ga doen.
De succeswensen stroomden al binnen van familie en
vrienden, maar ook van bekenden en zelfs onbekende mensen. De teller stond
inmiddels op €868,- en €1,35 per gefietste kilometer.
Ik werkte nog even snel een laatste bord pasta naar
binnen, pakte de fietstas in en om half 4 vertrok ik naar het stadhuis.
Fietsvriend Richard was ook aangekomen en zo fietsten we het eerste stukje naar
Veere. Daar aangekomen stonden René de journalist en Lex de fotograaf me al op
te wachten. Samen met mijn ouders, oma en een aantal vrienden om mij uit te
zwaaien. Na een klein interview en een foto wachtten we op het carillon. 16:00
uur! Het was tijd om te vertrekken!
Toch wel een beetje zenuwachtig begon ik aan de tocht. Ik
had geen idee wat me te wachten stond, hoe het zou zijn om in de nacht te
fietsen, wat ik onderweg allemaal zou tegen komen en of ik het vol zou houden.
Maar ik had er ontzettend veel zin in, en nu was het moment daar om aan
iedereen te laten zien waar ik al een aantal maanden voor aan het trainen ben.
Lang op een zadel zitten en gewoon maar kilometers maken.
Richard fietste voorop om me uit de harde oosten wind te
houden. Het waaide best flink en ik was erg blij dat hij me het eerste uur
wilde ondersteunen. Op deze manier kon ik mijn zenuwen een beetje weg kletsen,
en wat krachten sparen voor de resterende 23 uur. Via Arnemuiden en Lewedorp
reden we naar Goes. Hier moest hij me laten gaan wat nog niet zo makkelijk was,
want het liefst was hij de volle 24 uur mee gefietst. Dat ging niet, en ik
wilde dit ook alleen doen. Het was goed zo. En ik bedankte hem dat hij de
eerste 28 kilometer had mee gefietst! Het had me enorm geholpen, en nu ging ik
alleen verder. Via Kapelle, Kruiningen en Krabbendijke. Het fietste niet zo
makkelijk met die wind, maar ik had mijn cadans lekker te pakken en na een uur
fietsen stopte ik dan even om een update te plaatsen op Facebook en Instagram.
Daar zag ik enorm veel succes wensen voorbij komen wat me heel erg goed deed!
Het leek wel of er heel veel mensen met me mee leefden, daar had ik eigenlijk
niet zo op gerekend maar het gaf me behoorlijk wat positieve energie.
Bij Rilland stond er echt veel wind, en na de Brabantse
Wal voor Bergen op Zoom had ik mijn twee bidons al leeg gedronken. Een vrouw
stond de tuin te sproeien (in Brabant was het ook gigantisch droog!) en ik
vroeg haar om mijn bidons te vullen. Na een klein praatje liep ze even naar
binnen en kwam met €10,- naar buiten voor de actie! Echt fantastisch! Met de
gevulde bidons weer in de houders ging ik richting Roosendaal.
Ik wist dit niet van te voren, maar de route leidde me op
200 meter van het huis van mijn schoonouders. Omdat het 19:30 was en ik wel wat
trek begon te krijgen stopte ik daar om te eten. Ze waren blij verrast dat ik
ineens voor de deur stond, want daar hadden ze niet op gerekend. Na een
heerlijke pasta salade met cola kleedde ik me om zodat ik met een lange
fietsbroek de nacht in zou gaan. Mijn schoonvader fietste een klein stukje met
me mee om me door de stad te leiden, en zo fietste ik langs Breda Airport en
Etten-Leur naar Breda. Het begon langzaam te schemeren, er waren steeds minder
mensen op straat en het was onbekend terrein waar ik fietste dus ik moest goed
op de navigatie letten. Het zonnetje ging langzaam onder. De wind was gaan
liggen. Het enige wat ik hoorde was het serene geluid van mijn dynamo. Met een
geel fluoriserend hesje aan ging ik de nacht in.
In het donker fietsen is toch even anders dan overdag,
zeker als je de route niet kent. Het licht op mijn fiets was goed, dit had ik
al eens ervaren tijdens een tocht waarbij ik in het donker thuis kwam. Maar
omdat de meeste fietspaden en bospaden niet verlicht zijn heb je eigenlijk geen
idee waar je fietst. Daarnaast geeft de navigatie best een beetje licht dus
moeten je ogen steeds weer schakelen naar het donker om je heen. Gelukkig waren
de fietspaden behoorlijk goed en ging het fietsen in het donker steeds beter.
Rond 11:15 zag ik een garagedeur open staan en bij een vriendelijke meneer
mocht ik mijn bidons nog eens bijvullen voordat ik een hele nacht niet meer bij
zou kunnen vullen (er zat nog 1,5L water en 1,5L cola in de fietstas wat ik wel
genoeg vond)
Een half uur later had ik een dipje. Ik was in de buurt
van Gilze maar had geen idee waar dat op de kaart was. Ik stopte even en bij
het opstaan van de stoep werd het zwart voor mijn ogen. Een teken van
suikertekort, iets waar ik wel bekend mee ben. Snel een cola en een snickers
naar binnen en weer door. De mueslirepen en andere superfoodbars begonnen me
redelijk te vervelen, maar de snickers smaakte me best!
Ik fietste een heel deel langs het Wilhelmina-kanaal. Het was zeker 50 kilometer aan glad asfalt langs een vaart waar ik lekker door kon trappen. Omdat het wel erg stil was op straat zette ik een lekker muziekje op (dance) waar ik weer energie van kreeg. Lekker meezingen op donkere verlaten fietspaden met af en toe nog een berichtje van een wakkere online volger van de tocht, ik had het naar mijn zin en was nog lang niet moe!
Ik fietste een heel deel langs het Wilhelmina-kanaal. Het was zeker 50 kilometer aan glad asfalt langs een vaart waar ik lekker door kon trappen. Omdat het wel erg stil was op straat zette ik een lekker muziekje op (dance) waar ik weer energie van kreeg. Lekker meezingen op donkere verlaten fietspaden met af en toe nog een berichtje van een wakkere online volger van de tocht, ik had het naar mijn zin en was nog lang niet moe!
Rond 02:30 had ik een korte plaspauze en belde met mijn
zusje en zwager dat alles goed ging. Ik was voorbij Eindhoven en begon gestaag
naar de grens met Limburg te geraken. Het stuk naar Venray ging goed, met aan
de horizon al een heel klein beetje licht. Het soort licht dat je ziet als je
in het vliegtuig een nachtvlucht hebt en het raampje open doet of je in het donker
iets kunt zien daar beneden. Een heel klein stukje flauw blauw aan de horizon
terwijl het om je heen nog aarde donker is.
Om 04:30 begon het toch al een stuk sneller licht te
worden, en hier kwam dip nummer twee. Deze dip was een stukje groter dan de
eerste, maar dat was geen probleem. Ik wist namelijk dat dit me gebeuren zou op
deze fietstocht, ik wist alleen niet wanneer.
De timing was niet zo lekker. De zon was nog niet op, het
was koud en ik moest echt even gaan zitten. Bij een kapelletje stond een bankje
waar ik een banaan, een koude cola en een reep naar binnen werkte. De krachten
kwamen terug, maar wel heel langzaam. Het duurde een half uur en toen stapte ik
weer op de fiets, om mezelf weer warm te fietsen. Al klappertandend gingen de
benen weer wat sneller rond met hier en daar een heuveltje waar ik tegenop
moest. Voor het eerst in mijn leven zag ik een das de weg over steken, heel
gaaf om te zien en zeker op dit moment. De kou was uit mijn lijf en ik had er
weer een beetje zin in, de Duitse grens kon niet ver meer zijn!
Bij Arcen zou ik de Maas oversteken. Dit bleek wat lastiger dan gedacht want ik fietste tegen een pondje aan wat pas rond 08:00 zou gaan varen. Een flinke tegenvaller, nu moest ik via een brug de Maas over en dat was nog wel 15 kilometer fietsen. Aangezien alle fietspaden langs de Maas waren opgebroken moest ik over gravel en stenen de 15 kilometer afleggen. Een rot eind om te fietsen en ik verwachtte dat ik lek zou rijden wat gelukkig niet gebeurde. Na een uur kwam ik aan bij de brug, maar deze was verboden voor fietsers. Het was al licht, en er reden al een paar auto’s op de weg. Even twijfelde ik, maar ik vond het verstandiger om de route te wijzigen en door naar Nijmegen te fietsen. Duitsland bleek een brug te ver, zoals René later in de PZC zou schrijven.
Bij Arcen zou ik de Maas oversteken. Dit bleek wat lastiger dan gedacht want ik fietste tegen een pondje aan wat pas rond 08:00 zou gaan varen. Een flinke tegenvaller, nu moest ik via een brug de Maas over en dat was nog wel 15 kilometer fietsen. Aangezien alle fietspaden langs de Maas waren opgebroken moest ik over gravel en stenen de 15 kilometer afleggen. Een rot eind om te fietsen en ik verwachtte dat ik lek zou rijden wat gelukkig niet gebeurde. Na een uur kwam ik aan bij de brug, maar deze was verboden voor fietsers. Het was al licht, en er reden al een paar auto’s op de weg. Even twijfelde ik, maar ik vond het verstandiger om de route te wijzigen en door naar Nijmegen te fietsen. Duitsland bleek een brug te ver, zoals René later in de PZC zou schrijven.
Omdat ik na 225 kilometer met tegenwind eindelijk van
richting veranderde kreeg ik de wind schuin mee. Hier was ik ook wel even aan
toe na al die tegenslag. Ik had er zin in om eindelijk weer kilometers te gaan
maken. Na een uur fietsen stapte ik een bos in om mijn lange fietsbroek te
verwisselen voor een korte. Mijn jasje hield ik nog even aan want het was nog
niet extreem warm. Bij het terug aanzetten van de navigatie bleek de Sigma mijn
rit tot dan toe opgeslagen te hebben. Vreselijk voor iemand die van cijfertjes
houdt, maar hij stond gelukkig opgeslagen dus de rit was niet voor niks geweest.
Na een ontbijt van pasta salade met kip en weer wat
suikers uit de cola had ik er om 10:00 uur al 18 uur op zitten. Het laatste
kwart had ik de wind vol in de rug. Het was niet zo druk op het fietspad, mijn
jasje ging uit, ik voelde me fit en fris. Er kon niets meer mis gaan! Met 24-25
km/u vloog ik over het fietspad. De wind waaide behoorlijk en inmiddels was de
fietstas ook een heel eind leeg dus ik fietste de kilometers lekker weg.
Eindelijk kon ik de Maas oversteken bij Nijmegen. Daarna kwam de Waal, wat een
pittige brug zeg! En hij lag zo dat ik weer even wind tegen had, pal in het
gezicht. Na de brug linksaf en daar ging ik weer. Ik voelde wel wat aan mijn
linker knie, maar na 19 uur fietsen mag dat ook wel. Onderweg had ik al
verschillende pijntjes gehad en dit kon er ook best bij. Gewoon even door
trappen en dan gaat het wel weer.
Na een half uur begon het toch wel een beetje vervelend
te worden. Een zeurende pijn aan de buitenkant van de knie. Ik stopte af en toe
even en dan ging het wel weer over. Maar na een paar minuten begon ik het weer
te voelen. Af en toe ging ik even verzitten (van zadelpijn geen enkele sprake!)
en dan ging het wel weer. Gelukkig was het nog maar 4 uur fietsen.
Rond 12:30 stapte ik serieus van mijn fiets af. Met
rekken en strekken kwam ik niet door de pijn heen. Bij iedere omwenteling bij
het trappen kreeg ik steeds een pijnscheut van mijn kuit langs mijn knie tot in
mijn bovenbeen. Het werd steeds erger en ik had er redelijk de pest over in.
Nog even uitrusten en dan het laatste stuk richting Dordrecht. Die 350
kilometer wilde ik toch wel graag halen, en ik wist dat ik het kon! Ik had
zelfs nog wel 360 of 370 kilometer kunnen fietsen met die harde wind in de rug,
maar mijn knie wilde niet meer. De rest van mijn lichaam stond te springen,
maar een toch wel cruciaal onderdeel zag het niet meer zitten. Fietsen met één
voet en de andere op de bidon houder werkte niet goed. En ook bij het fietsen op
mijn sok ging het niet goed. De pijn bleef er zitten en werd steeds erger.
Onder een viaduct bij de A15 was het klaar. Ik kon niet
meer. Met moeite stapte ik van mijn fiets af. Dit was het dan. Dan iets meer
dan 21 uur fietsen was dit de eindstreep. Ik vond het verschrikkelijk maar ik
had mezelf en een paar andere mensen beloofd te stoppen als het niet meer ging.
Ik keek op mijn navigatie en zag dat ik 299,4 kilometer had gefietst. Met de
laatste krachten strompelde ik met de fiets aan de hand nog 800 meter door. Die
300 kilometer moest en zou ik halen!
Ik belde mijn zwager op die nog in het park wat zat te eten. Het was een half uurtje rijden zodat ik de tijd had om berichtjes te lezen, en een filmpje op te nemen dat ik het niet had gered. Hier kreeg ik meteen heel veel reacties op en ik begreep dat er zoveel mensen trots op me waren, maar ik kon er nog even niet van genieten. Er waren zoveel mensen die met me hadden meegeleefd, die me hadden aangemoedigd, donaties hadden gegeven en de media was ook op de hoogte. En al die mensen moest ik nu gaan vertellen dat het niet was gelukt. Geen 24 uur maar 21 uur. En nog een blessure ook. Terwijl ik me nog enorm fit voelde, geen slaap had en vol energie zat.
Ik belde mijn zwager op die nog in het park wat zat te eten. Het was een half uurtje rijden zodat ik de tijd had om berichtjes te lezen, en een filmpje op te nemen dat ik het niet had gered. Hier kreeg ik meteen heel veel reacties op en ik begreep dat er zoveel mensen trots op me waren, maar ik kon er nog even niet van genieten. Er waren zoveel mensen die met me hadden meegeleefd, die me hadden aangemoedigd, donaties hadden gegeven en de media was ook op de hoogte. En al die mensen moest ik nu gaan vertellen dat het niet was gelukt. Geen 24 uur maar 21 uur. En nog een blessure ook. Terwijl ik me nog enorm fit voelde, geen slaap had en vol energie zat.
Gelukkig kwam de trots snel, en mijn zwager ook. Hij
gooide de fiets achterin de auto en ik belde René van de krant voor een update.
De warme soep en lekkere dingen in de auto kon ik nog niet opeten vanwege de
vele berichtjes en verhalen. De soep smaakte bij aankomst fantastisch. Ook de
douche waar ik met moeite in kwam was geweldig, en dan die hangmat waar ik
lekker in kon gaan liggen. Het duurde natuurlijk niet lang voordat ik sliep, en
na 3 uur werd ik gewekt om weer te gaan eten. Indiase kip met rijst, perfect om
deze prachtige dag mee af te sluiten. Bij het naar bed gaan kwamen er nog
steeds donaties binnen. Ik begon te begrijpen dat de actie veel groter geworden
was dan ik van te voren had verwacht en had gehoopt.
Maandag 1 juni. Na een heerlijke nacht werd ik uit bed gebeld. Eerst maar eens ontbijten, dacht ik. Het bleek de Bode te zijn, om te vragen hoe het was geweest en na een interview van 20 minuten gingen we lekker naar het park. De zon scheen, mijn knie was lang niet meer zo pijnlijk en ik voelde me eigenlijk best heel goed!
Nadat we de familie gedag hadden gezegd en hadden bedankt voor de hele goede zorgen reden we naar huis. De anderhalf uur naar Veere ging prima. Bij thuiskomst lag er een lief kaartje in de bus, en hing er een zakje met verse eieren en een mooie donatie aan de deur. Moe maar voldaan plofte ik op de bank, nog nagenietend van de hele rit en het avontuur wat ik had beleefd.
Maandag 1 juni. Na een heerlijke nacht werd ik uit bed gebeld. Eerst maar eens ontbijten, dacht ik. Het bleek de Bode te zijn, om te vragen hoe het was geweest en na een interview van 20 minuten gingen we lekker naar het park. De zon scheen, mijn knie was lang niet meer zo pijnlijk en ik voelde me eigenlijk best heel goed!
Nadat we de familie gedag hadden gezegd en hadden bedankt voor de hele goede zorgen reden we naar huis. De anderhalf uur naar Veere ging prima. Bij thuiskomst lag er een lief kaartje in de bus, en hing er een zakje met verse eieren en een mooie donatie aan de deur. Moe maar voldaan plofte ik op de bank, nog nagenietend van de hele rit en het avontuur wat ik had beleefd.
Het was geweldig om te doen. De hele aandacht erom heen
maakte het gevoel nog groter dat ik met iets moois bezig was. Al die leuke
berichten en aanmoedigingen (wel 400 stuks!) en alle reacties nadien van mensen
die de stukjes in de krant en de Bode hadden gelezen. Het leek er op alsof ik
bekend geworden was, en dat terwijl ik dat helemaal niet hoef te zijn. Maar als
het geld oplevert voor onderzoek naar MS dan vind ik het prima. En geld heeft
het opgeleverd, heel veel geld! Uiteindelijk heeft deze actie maar liefst €2571,50
opgeleverd!
Echt fantastisch mensen, voor al jullie donaties en voor de vele berichtjes. Het heeft mij enorm gesteund en geholpen om deze tocht te fietsen. En ook al was het niet wat ik van te voren gedacht had (namelijk de 24 uur lang fietsen) het is toch een veel groter succes geworden dan ik had gehoopt. Dankzij jullie! Nu is het herstellen, en gaan trainen voor de echte tocht op 5 september. Ik kan niet wachten om weer te gaan fietsen, en ik hoop dat deze fietstocht net zo mooi zal worden als de tocht van 21 uur. Volgen jullie me dan weer?
https://www.inactievoorms.nl/actie/martijn-de-ridder
Echt fantastisch mensen, voor al jullie donaties en voor de vele berichtjes. Het heeft mij enorm gesteund en geholpen om deze tocht te fietsen. En ook al was het niet wat ik van te voren gedacht had (namelijk de 24 uur lang fietsen) het is toch een veel groter succes geworden dan ik had gehoopt. Dankzij jullie! Nu is het herstellen, en gaan trainen voor de echte tocht op 5 september. Ik kan niet wachten om weer te gaan fietsen, en ik hoop dat deze fietstocht net zo mooi zal worden als de tocht van 21 uur. Volgen jullie me dan weer?
https://www.inactievoorms.nl/actie/martijn-de-ridder
De route die ik van te voren had bedacht.
De bananen, repen en mueslibars voor onderweg
In Goes, op weg naar Kapelle
Langs de fruitgaarden bij Kruiningen.
Welkom in Brabant! De provincie waar ik het meeste heb gefietst.
Het was rustig op Breda Airport.
De ondergaande zon. Een mooi moment, al wist ik niet hoe het zou zijn in de nacht.
Op een brug bij Tilburg.
Ik wist hier nog niet dat ik net over de helft was.
Het kapelletje met bankje waar ik kon uitrusten in Limburg.
Het pontje bij Arcen, die pas veel later zou gaan varen.
Een impressie van het fietspad langs de Maas, waar ik wonderlijk genoeg niet lek reed.
Op dit punt besloot mijn navigatie dat het genoeg was, ik besloot dat ik nog 75,8km door ging!
Met Keulen op de borden weet je dat je al een flink stuk onderweg bent.
Een prachtig stuk langs de Maas.
Na Zeeland, Brabant, en Limburg was dit provincie nummer vier. Met Utrecht erbij kwam ik op vijf.
Op dit moment had ik de 300 kilometer voltooid, en kon ik geen stap meer verzetten. Gelukkig gaat het op dit moment weer helemaal goed!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten